Er PR og Pride uforenligt?

København 22. august 2017

I forbindelse Copenhagen Pride udgav Kforum en artikel om Pridewashing.

Pridewashing er et begreb, der dækker over kommerciel udnyttelse af Pridens signalværdi fra virksomheders side. Den oprindelse artikel slog et slag for, at flere og flere virksomheder har valg at kaste sig over regnbue-eventen, fordi det er en lukrativ forretning. Forfatternes vinkel var, at det er at snylte på sagen at brande sig som Pride-venlig virksomhed. Nikolaj Buchardt, adm. direktør i Halo. agency, tog efterfølgende til genmæle i en ny artikel, hvor han advokerer for, at opbakningen til Priden via produkter, udsmykning af butikker, annoncering og lignende snarere bør ses som et ønske fra virksomhedernes side om at signalere, at de støtter en god sag både over for medarbejdere, samarbejdspartnere og omverdenen generelt. Både herhjemme og i udlandet, hvor hate crimes vinder frem, er der brug for alle typer opbakning – også den brandede slags.

Læs den oprindelige artikel her.

Læs Nikolaj Buchardts indlæg her.